Nederlands:
ALGEMENE INFORMATIE:
De hoofdreden waarom ik mijn boeken heb geschreven, is om de inhoud ervan te delen met velen. Zo is mijn eerste boek (met titel: "Managen met Ratio én Emotie') ontstaan toen ik na afloop van mijn mega-opdracht bij het UMC in Groningen door de toenmalige voorzitter van de RvB het volgende te horen kreeg: "Cees, wat je hier hebt gedaan is uniek! Daar zou je een boek over moeten schrijven."
In eerste instantie heb ik deze mededeling naast me neergelegd maar het was mijn echtgenote, Marjolein, die me heeft overgehaald een boek te schrijven over deze boeiende periode in mij carrière als 'verander- en crisismanager'.
Het schrijven van dit boek bleek een soort van ordening te zijn van mijn talenten op dit werkvlak.
Wat zijn de interne processen in mijn wezen nadat ik een complexe opdracht in een complexe organisatie aanneem? Wat maakt dat ik niet bang ben om een dergelijke opdracht aan te nemen? Vele mensen in mijn vakgebied lijden aan tomeloze zelfoverschatting en wat maakte nu dat ik, hoe complex en lastig mijn nieuwe opdracht ook was, mijn opdrachten altijd tot een goed einde kon brengen? Mijn boek geeft tot in detail en met persoonlijke openheid antwoorden aan de lezer.
Dit managementboek is via uitgeverij Koninklijke Van Gorcum in Assen uitgegeven en via hen ook een bestselling boek geworden. Ruim 7.500 mensen hebben mijn eerste boek gekocht en gelezen en daarmee ontegenzeggelijk hun voordeel gedaan.
Inmiddels is mijn eerste boek in de Engelse taal vertaald en zoekt nu zijn weg op de markt van Engelstalige managementboeken.
Mijn boek is te koop in beide talen via www.managementboek.nl, Bol.com, Amazon en meer.
Van de uitgever bereikte me toen de vraag: "Komt er een volgende titel?" Ik ben daar op ingegaan en vervolgens is mijn tweede boek verschenen en ook door Van Gorcum uitgegeven met de titel: "Opvolging en Overdracht".
Mijn derde boek werd geïnspireerd door het feit dat mijn vak (dat van verander- en crisismanager in complexe bedrijfssituaties) vaak door mensen wordt gedaan die met dit werk niet verder (durven) gaan dan het beloven van hun inspanningen. Ze gaan met de opdrachtgever dus een 'inspanningsverplichting' aan. Ze beloven dus hun inspanningen te verrichten maar zeggen daarbij niets over de te realiseren resultaten. Door opdrachtgevers wordt dan ook in de regel fors betaald om uit de problemen te geraken terwijl het beoogde resultaat in het geheel niet duidelijk is of zelfs wordt gehaald.
In mijn werk heb ik in iedere situatie mijn toezeggingen waargemaakt waardoor mijn opdrachtgevers uiteindelijk structureel beter af waren en weer hun eigen goede toekomst konden vervolgen. Ik had dus zeker op voorhand een resultaatsverplichting kunnen en durven aangaan.
Zo zou het volgens mij moeten gaan, waarbij het gevolg was dat de brede interim-markt me klaarblijkelijk zag als risico. Hadden dan al die mensen in de bekende interim-bureaus in al die jaren dan geen enkele ontwikkeling doorgemaakt waardoor ook zij een resultaatsverplichting durfden aangaan met hun opdrachtgevers? Ik weet dat zeer veel interim-managers eerder hun baan waren verloren om vervolgens als zelfstandige (ZZP) 'interimmer' te worden. Deze mensen weten voorzeker, na hun baanverlies, hoe het niet moet maar weten ze daarna dan wel hoe het idealiter moet worden in organisaties die ernstige averij hebben opgelopen en externe hulp inroepen? In de regel niet en dat is de hoofdreden voor het schrijven van dit boekwerk dat een conceptbeschrijving is van het fenomeen "Performancemanagement" zoals ik dit in dit boek beschrijf.
Vervolgens werd ik als interim crisisbestuurder gevraagd bij één van de grotere woningcorporaties in Noord-Nederland. Deze opdracht heeft één jaar geduurd en in deze job heb ik ontdekt dat deze branche behoorlijk 'ziek' is. Met hun opgave om structureel flink te bouwen (sociale huurwoningen) hebben de Nederlandse woningcorporaties, landelijk bezien, nog weinig resultaten geboekt. Het lijkt of er meer aan woningbezit is verkocht. Mondjesmaat is er nieuw bijgebouwd. Ik heb in die functie ontdekt dat de leiding van vele managers en bestuurders, in detail, prima konden uitleggen wat er mis was maar de oplossingen bleven uit. Ik zag dat zeer veel woningbouwcorporaties het fenomeen 'Onrendabele Top' omarmden. Ik herinner me nog goed dat ik op enig moment een investeringsaanvraag onder ogen kreeg ter accordering. De bouwsom per sociale huurwoning was toen meer dan € 220.000,-. Toen ik bij het ontwikkelbedrijf opperde dat dit niet paste bij een sociale huur, werd er gereageerd dat zij een 'onrendabele top' accepteerden. Ik meldde hen vervolgens dat dit in mijn wereld 'Langjarig verlies' heet. Ik heb toen niet getekend voor de herontwikkeling van 600 woningen in Hoogezand. Voorts ben ik bij bevriende relaties van o.a. BAM-Woningbouw gaan navragen of het bouwen van een woning niet veel goedloper kan (zeker in die aantallen). Ik ontving vervolgens van hen vijf offertes die varieerden van € 63.000 tot 92.000,- ex grond en ex BTW. Het kon dus wel en hoe moest ik de offerte nu zien die het ontwikkelbedrijf van 'mijn' corporatie voor 600 woningen mij voorschotelde?
De crisis in de top van deze woningcorporatie was, zoals voorspeld door mij, binnen enkele weken opgelost en met de inzichten die ik opdeed in mijn werk daar, heb ik mijn 4e boek geschreven met titel: "Het Sociale Woonconcept". Ooit persoonlijk aangeboden aan Marc Rutte (vroegere premier van Nederland).
English:
GENERAL INFORMATION:
The main reason for writing my books is to share their contents with many people. For example, my first book (entitled: 'Managing with Ratio AND Emotion') came about when the then chairman of the RvB told me after I had finished my mega assignment at the UMC in Groningen: Cees, what you have done here is unique! You should write a book about it.
At first I ignored this announcement, but it was my wife Marjolein who persuaded me to write a book about this fascinating period in my career as a 'change and crisis manager'.
Writing this book turned out to be a kind of ordering of my talents in this field of work.
What are the inner processes in my being after taking on a complex assignment in a complex organisation? What makes me not afraid to take on such a task? Many people in my field suffer from unbridled self-aggrandisement, and what is it that has enabled me to bring my assignments to a successful conclusion, no matter how complex and difficult my new assignment? My book provides the reader with detailed and personal answers.
This management book was published by Koninklijke Van Gorcum in Assen and became a bestseller. More than 7,500 people have bought and read my first book and have undoubtedly benefited from it.
Meanwhile, my first book has been translated into English and is now making its way into the English-language management book market.
My book is available in both languages from www.managementboek.nl, Bol.com, Amazon and others.
I was then asked by the publisher, 'Will there be another book?' I replied, and subsequently my second book was published, also by Van Gorcum, under the title: 'Succession and Transfer'.
My third book was inspired by the fact that my profession (that of change and crisis manager in complex business situations) is often carried out by people who do not (dare not) go beyond the promise of their efforts in this work. So they enter into a 'commitment of effort' with the client. They promise to put in the effort, but say nothing about the results to be achieved. As a result, clients usually pay a lot to get out of trouble, while the intended result is not at all clear or even achieved.
In my work, in every situation, I have delivered on my commitments, leaving my clients structurally better off and able to pursue their own good futures. So I certainly could and would have dared to make an outcome commitment beforehand.
That's the way it should be, in my opinion, with the result that the wider interim market obviously saw me as a risk. Had all those people in the well-known interim agencies not undergone any development in all those years that would have made them dare to make a commitment to their clients? I know that a lot of interim managers had lost their jobs before, only to become self-employed (ZZP) 'interim managers'. These people certainly know how not to do it after losing their job, but do they know how things should ideally be in organisations that have suffered serious damage and are seeking external help? Usually they do not, and that is the main reason for writing this book, which is a draft description of the phenomenon of 'performance management' as I describe it in this book.
I was then asked to be an interim crisis manager at one of the larger housing associations in the northern Netherlands. This assignment lasted a year, and it was in this job that I discovered that this industry is quite 'sick'. The Dutch housing associations have achieved very little in their task of structurally building (social rented housing) throughout the country. It seems that more housing stock has been sold off. Only a few new buildings have been added. In this role, I discovered that the leadership of many managers and directors could explain in detail what was wrong, but the solutions did not materialise. I saw that many housing associations were experiencing the 'unprofitable top' phenomenon. I well remember at one point having to approve an investment application. The construction cost per social housing unit at that time was more than €220,000. When I suggested to the developer that this was not suitable for a social rent, their response was that they would accept an 'unprofitable top'. I then informed them that in my world this is called a 'long-term loss'. I then did not sign up for the redevelopment of 600 houses in Hoogezand. I also asked friends of BAM-Woningbouw whether it would not be much cheaper to build a house (especially in that number). I received five offers from them, ranging from €63,000 to €92,000 excluding land and VAT. So it was possible, and how was I to look at the offer for 600 houses made to me by the development company of 'my' company?
The crisis at the top of this housing corporation was resolved within weeks, as I had predicted, and with the insights I gained from my work there, I wrote my 4th book. I once personally offered it to Marc Rutte (former Prime Minister of the Netherlands).
Onderstaand een korte beschrijving per boek over de inhoud
Managen met Ratio én Emotie
Managen met Ratio én Emotie
Dit managementboek is geschreven op het moment dat de auteur als verander- en crisismanager gedurende vier jaren zijn opdrachten bij het Universitair Medisch Centrum in Groningen had afgerond en de voorzitter van de RvB hem adviseerde een boek te schrijven over zijn zeer succesvolle werkmethode. Deze man was klaarblijkelijk zeer onder de indruk van de behaalde resultatendat hij het woord 'uniek' in zijn mond nam. Cees heeft uiteindelijk besloten, na een duwtje daartoe in zijn rug door zijn echtgenote, dit boek te schrijven. Na uitgave door Koninklijke Van Gorcum in Assen is dit boek een management bestseller geworden. Nu nog steeds te koop via managementboek.nl en overigens veel meer boekverkopers. Doe uw voordeel ermee en heb succes met uw bedrijfsvoering.
Dit boek is geschreven door een christen die zoveel mogelijk historische feiten gebruikt. Hij werd getroffen door het feit dat zeer veel mensen bang zijn voor de vraag: "leven we over 40 jaar nog?" Alle rampen, oorlogen, klimaatproblemen, etc. baren veel mensen over de gehele wereld zorgen. Wat zeggen de twee Heilige Boeken (Koran en Bijbel) over het 'einde der tijden'? De auteur deelt hier zijn inzichten.
Onverwachte Zegeningen
Onverwachte Zegeningen
Dit boek is een autobiografie van de auteur op basis van het thema 'engelen op je levensweg'. Cees Buys heeft, met alle ups en downs in zijn leven, per saldo een leven als een spannend jongensboek. Terugkijken, erkent hij op meerdere momenten in zijn leven een soort van ingrijpen te hebben ondervonden. Al deze momenten hebben hem zeer veel zegeningen gegeven. Deze momenten kon hij zelf onmogelijk zo arrangeren of regisseren. Uiteindelijk heeft hij moeten erkennen dat er keer op keer een ingrijpen in zijn leven was als van 'engelen' op zijn pad. Al deze ervaringen heeft hij aan het papier toevertrouwd daar velen die hij sprak over dit onderwerp, erkenden dat ook zij soortgelijke ervaringen hebben gehad.
Balancing Reason and Emotion
Balancing Reason and Emotion
This management book was written at a time when the author, who had been a change and crisis manager for four years at the University Medical Centre in Groningen, had completed his assignments and the chairman of the board had advised him to write a book about his highly successful way of working. This man was apparently so impressed with the results that he used the word 'unique'. Cees finally decided to write this beautiful book, after being urged to do so by his wife. After being published by Royal Van Gorcum in Assen, this book became a management bestseller. It is still available through managementboek.nl and many other booksellers. Take advantage of it and be successful in your business.
This book was written by a Christian using as many historical facts as possible. He was struck by the fact that many people are afraid of the question "Will we still be alive in 40 years? All the disasters, wars, climate problems, etc. worry many people all over the world. What do the two holy books (Koran and Bible) say about the "end of times"? The author shares his insights.
Unexpected Blessings
Unexpected Blessings
This book is the author's autobiography with the theme 'Angels on your life's journey'. Cees Buys, with all the ups and downs in his life, has a life like an exciting boy's book. Looking back on his life, he acknowledges some kind of intervention in his life at several moments in his life. All these moments have brought him many blessings. He couldn't possibly have arranged or directed these moments himself. In the end, he had to acknowledge that there was an intervention in his life again and again, like angels on his path. He put all these experiences down on paper as many people he spoke to about the subject recognised that they too had had similar experiences.
Het Delta-PACT
Het Delta-PACT
Nederlands:
Dit boek heeft de auteur geschreven op basis van een stuk frustratie over de belabberde resultaten van de meeste van zijn toenmalige vakgenoten: verandermanagers.
Opdrachtgevers met grote organisatorische problemen roepen graag externe hulp in en worden dan tot op heden geconfronteerd met externe hulp op basis van slechts een inspanningsverplichting. Deze opdrachtgevers zouden veel meer gebaat zijn bij een resultaatsverplichting van deze 'externe deskundigen'. Cees Buys pleit voor dit laatste en behandelt een concept hiertoe in dit boek. Het vereist dan wel het nodige aan veranderexpertise en -ervaring om een resultaatsverplichting aan te kunnen en vooral durven gaan.
English:
The author wrote this book because he was frustrated by the poor results of most of his colleagues at the time: change managers.
Clients with major organisational problems like to call in external help and are then confronted with external help on the basis of an effort commitment only, whereas these clients would benefit much more from a results commitment from these 'external experts'. However, it requires the necessary change expertise and experience to be able and, above all, to dare to enter into an outcome commitment.
Opvolging en Overdracht
Opvolging en Overdracht
Nederlands:
Nederlandse MKB-ondernemers hebben onvoldoende opvolging om hun bedrijven een goede toekomst te geven. Het MKB is de motor achter onze economie en met dit structurele probleem wordt het steeds meer voelbaar bij de betrokken ondernemers. De auteur biedt hier een modus waar gebruik van gemaakt kan worden in één of andere vorm: BedrijvenLease.
English:
Dutch SME entrepreneurs do not have enough succession to give their businesses a bright future. SMEs are the driving force behind our economy, and this structural problem is increasingly being felt by the entrepreneurs involved, and here the author offers a mode that can be used in one form or another: BedrijvenLease.
Het SocialeWoon-concept
Het SocialeWoon-concept
Nederlands:
Reeds decennialang kent Nederland een structureel tekort aan betaalbare (sociale) huurwoningen. Als interim bestuurdervan één van de grotere woningcorporaties heeft de auteur ontdekt wat het structurele probleem is in deze complexe sector en hoe dit probleem op te lossen. Een ander paradigma is noodzakelijk en dat is lastig voor vele partijen op de Nederlandse woningmarkt.
English:
The Social Housing Concept
For decades, the Netherlands has had a structural shortage of affordable (social) rental housing.As interim director of one of the larger housing corporations, the author has discovered what the structural problem is in this complex sector and how to solve it.A different paradigm is needed, which is difficult for many parties in the Dutch housing market.